Skarga do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego co warto wiedzieć?

Reading Time: < 1 minute

Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przysługuje w szczególności po wyczerpaniu środków zaskarżenia przysługujących w ramach postępowania administracyjnego. Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ma na celu zbadanie przez sąd administracyjny wydanego przez organ drugiego stopnia rozstrzygnięcia.

Skarga informacje ogólne.

Skargę wnosi się do właściwego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie jest przedmiotem skargi. Organ, który wydał zaskarżoną decyzję, przekazuję skargę sądowi z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa

Wymogi formalne skargi określa art. 46 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (PPSA)

Termin na wniesienie skargi – Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, należy wnieść w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu zaskarżonego rozstrzygnięcia (art. 53 PPSA), za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżone rozstrzygnięcie.

Podstawa prawna:

– ustawa z dn. 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. 2019 r., poz. 2325).